header3

Εργοθεραπεία

Τί είναι η ειδική Εργοθεραπεία;
Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την προώθηση της υγείας και της ευημερίας του ατόμου μέσω έργου. Με τον όρο έργο ή εργοθεραπεία αναφέρεται σε όλες τις καθημερινές δραστηριότητες που κάνουν τα άτομα είτε ως μονάδες είτε μαζί με άλλους, οι οποίες γεμίζουν το χρόνο των ατόμων, δίνουν σκοπό και νόημα στη ζωή τους.

Πιο συγκεκριμένα η παιδιατρική εργοθεραπεία ασχολείται με την λειτουργικότητα και την ικανότητα του παιδιού να αλληλεπιδρά στο σχολείο, στο σπίτι ή στην καθημερινότητα.

Σε ποιους απευθύνεται;
Απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους που παρουσιάζουν:

  • Κινητική αδεξιότητα, δυσκολίες στην αδρή και λεπτή κινητικότητα
  • Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή ή Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Αυτισμός)
  • Διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης
  • Δυσκολίες στον γνωστικό, αντιληπτικό τομέα
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Δυσγραφία
  • Υπερκινητικότητα και διάσπαση προσοχής (δεπυ).
  • Προβλήματα συμπεριφοράς
  • Εγκεφαλική παράλυση και άλλες νευρομυïκές διαταραχές

 

Πότε πρέπει να ανησυχήσω;
Με βάση τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπείας, εάν το παιδί σας παρουσιάζει συστηματικά 3 ή περισσότερες δυσκολίες, σε σχέση με τα αναμενόμενα για την ηλικία του μέτρα, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση:

  • Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει την δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού
  • Είναι αδέξιο σε δραστηριότητες αδρής κίνησης (σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία, πέφτει συχνά)
  • Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο, μοιάζει να είναι αδύναμο, έχει μικρή αντοχή
  • Χάνεται εύκολα σε χώρους που δεν γνωρίζει καλά
  • Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα)
  • Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
  • Δεν του αρέσει να χοροπηδά, να κάνει κούνια ούτε ο εξοπλισμός παιδικής χαράς
  • Έχει φτωχό έλεγχο στις λεπτές κινήσεις, δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ, να κόψει με ψαλίδι, δε μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα
  • Δυσκολεύεται να ντυθεί, να φάει μόνο του, να δέσει τα κορδόνια του
  • Είναι υπερκινητικό, δε μπορεί να ησυχάσει
  • Είναι παθητικό, αποτραβηγμένο
  • Δεν εξερευνά το περιβάλλον
  • Αποφεύγει με ασυνήθιστο τρόπο δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης, όπως μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών
  • Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά
  • Δείχνει υπερευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, άγγιγμα
  • Έχει δυσκολίες στον ύπνο
  • Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές / υφές
  • Διασπάται εύκολα η προσοχή του, ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη
  • Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα
  • Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι
  • Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι κακός
  • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων, δυσκολεύεται να διακρίνει και αναπαράγει γράμματα
  • Κουράζεται εύκολα
  • Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες

 

 

Αξιολόγηση & Θεραπευτικό Πρόγραμμα
Το πρόγραμμα εργοθεραπείας είναι εξατομικευμένο και προσαρμόζεται στις ικανότητες, δυσκολίες και ανάγκες του κάθε παιδιού ή εφήβου όπως προκύπτουν από την αξιολόγηση. Ο εργοθεραπευτής έχει μία ολιστική σκοπιά του ατόμου, σύμφωνα με την οποία προσπαθεί να προσαρμόσει το θεραπευτικό πρόγραμμα στο περιβάλλον που δρα κάθε άτομο.

Οι θεραπευτικές προσεγγίσεις και τεχνικές που εφαρμόζονται στο κέντρο μας και στο τμήμα εργοθεραπείας:

Αισθητηριακή ολοκλήρωση (Sensory Integration)
Αντιμετώπιση δυσγραφίας (speed up, Teodorescu)
Δομημένη εκπαίδευση (TEACCH)
Εναλλακτική επικοινωνία (MAKATON, PECS)
Εφαρμοσμένη ανάλυση συμπεριφοράς (ABA)
Κοινωνικές ιστορίες (Social Stories)
Παιχνίδι (Floortime)
Πρώιμη παρέμβαση (PORTAGE)